Základní znalostní báze autodiagnostiky
Co je autodiagnostika?
V současné době jsou automobily stále více vybavovány elektronickými řídícími jednotkami od elektroniky motoru až jednotkami pro určité části vozidla. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí závad, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je tak možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly. Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit buď pomocí počítače s příslušným programem nebo pomocí speciálního diagnostického přístroje. S tímto vybavením je možné přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých snímačů a to i za provozu vozidla.
Autodiagnostiku dělíme
Na autodiagnostiku která komunikuje s řídicími jednotkami prostřednictvím protokolu (KW-1281, KWP-2000, CAN-BUS, KW82, UDS apod.) a na autodiagnostiku měřením fyzikálních veličin (napětí) na jednotlivých snímačích nebo akčních členech.
Autodiagnostika OBD-II - EOBD
Od roku 2000 existuje jednotná norma pro autodiagnostiku motoru značená OBD II, EOBD. Obsauje funkce čtení závad, mazání závad, čtení měrených hodnot, testování komponent a lambda sondy. OBD - On Board Diagnostics (palubní diagnostika) je hromadný název norem, které vznikly za účelem sjednotit kontrolu chodu spalování motoru a emisní normy na celém světe. Cílem bylo umožnit autoservisům a stanicím meření emisí prověřit systémy ovlivňující spalování a řízení motoru jakéhokoliv vozidla. Tento projekt vznikal v letech 1996-2001, kdy postupně vznikaly normy ISO 9142, ISO 14230, SAE J 1979, SAE J1850 (VPW/PWM bus). V praxi tyto normy začaly platit v USA od roku 1996 a v Evropě od roku 2000 (nutno podotknout, že některé automobilky mají s podporou OBD2 problémy dodnes). Norma EOBD využívá pro komunikaci s vozem vedení K-LINE (v zásuvce PIN 7) a nové vozy od roku 2004 využívají sběrnici CAN (v zásuvce PIN 6 a 14). Americké vozy z produkce General Motors využívají J1850 VPW (pin 2), vozy Ford do roku 2003 K-Line nebo J1850 PWM (PINy v zásuvce č. 2 a 10). Nástroj pro diagnostiku OBD se tedy pomocí některé z norem spojí s řídicí jednotkou motoru a umožní otestovat systémy ovlivňující spalování a chod motoru.
Autodiagnostika osciloskopem
Měření průběhů napětí jednotlivých snímačů nebo akčních členů. Tato autodiagnostika je velmi výhodná v tom, že ji není potřeba dělit podle různých továrních značek, neboť ji lze použít na jakékoli automobily s palubním napětím 12V. Tato autodiagnostika umožnuje přesné měření průběhů napěťových signálu jednotlivých snímačů a akčních členů automobilů digitálním osciloskopem. Tento způsob se osvědčil jako velmi účinný prostředek k rychlému vyhledávání závady v elektronice vozidel, ale není zde možné komunikovat s řídicí jednotkou.
Návody a postupy k diagnostice a servisním zařízením
V současné době jsou automobily stále více vybavovány elektronickými řídícími jednotkami od elektroniky motoru až jednotkami pro určité části vozidla. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí závad, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je tak možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly. Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit buď pomocí počítače s příslušným programem nebo pomocí speciálního diagnostického přístroje. S tímto vybavením je možné přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých snímačů a to i za provozu vozidla.
Katalog redukcí OBD2 redukcí by mtaplus.cz
Kompletní zapojení a popis OBD2 redukcí
Zapojení jednotek mimo vozidlo by mtaplus.cz
Otestovaný popis a fotografie základních jednotek "na stole"
Zapojení
Umístění diagnostické zásuvky
Nalezení diagnostické zásuvky ve vozidle není vždy jednoduché. Většina vozů tuto zásuvku má pod volantem, nebo může být umístěna pod nějakým plastem.
Pokud si nevíte rady stačí kliknout na tento link a najít dle Vaši značky vozidla:
http://diagprog.wikiobd.com/index.php
Zapojení konektoru OBD II
- pin 2 - J1850 PWM Bus + / J1850 VPW Bus
- pin 4 - gnd vozidla (pin 4+5 většinou spojené)
- pin 5 - komunikační gnd (pin 4+5 většinou spojené)
- pin 6 - CAN-Bus High (J2284)
- pin 7 - K-line (ISO 9141-2)
- pin 10 - J1850 PWM Bus -
- pin 14 - CAN-Bus Low (J2284)
- pin 15 - K-line (ISO 9141-2)
- pin 16 - napětí +12V
Závěrem
Z výše uvedených základních pojmů je zřejmé, že pro profesionální provádění autodiagnostiky jsou potřeba oba způsoby. Naše firma nabízí všechny nutné nástroje pro oba druhy autodiagnostiky a také zařízení pro servisní nadstandardní úkony (čtení, zápis, změna EEPROM a procesorů) apod. V našem sortimentu najdete zboží zabývající se autodiagnostikou, servisních kabelů a dále nutných zařízeních pro autoservisy. Nabízíme produkty od nejznámějších výrobců v této oblasti.