Vynechávání podsvícení přístrojových desek
V tomto článku Vás seznámíme s problematikou podsvícení přístrojových desek a to konkrétně na třech vozidlech. Škoda Superb2, Audi A6 a VW Touareg. Jedná se většinou o závadu, která se projevuje vynecháváním podsvícení (částečné nebo sporadické vynechávání). Oprava je individuální. Pokusíme se tyto možnosti oprav nastínit. Není nutné vždy kupovat novou přístrojovou desku, příp. ji vyměnit za starší a komplikovaně přizpůsobovat k vozidlu.
Audi A6
Zde uvedeme dva příklady, se kterými k nám přijeli zákazníci v jeden den po sobě. Obecně to vystihuje časté problémy s těmito přístrojovými deskami. První zákazník přijel s tím, že mu na vozidle už nějakou dobu nefunguje podsvícení displeje maxi-dotu. Přesně podle fotoreportáže vysvětlíme, proč podsvícení nefunguje. Na snímcích je patrno, co se stalo na desce plošných spojů.
Obrázek 1 Pohled na přístrojovou desku, kde displej maxi-dot je tmavý.
Obrázek 2 Detailní pohled
Obrázek 3 Vymontovaná palubní deska z vozidla. Náročnější práce automechanika „vyoperovat“ palubní desku.
Obrázek 4 Samostatná přístrojová deska.
Obrázek 5
Obrázek 6 Obnažený pohled na základovou desku, kde je vidět „vyhořelé“ místo.
Obrázek 7 Detailní pohled základové desky s „vyhořelým“ místem.
Obrázek 8 Po vypájení vyhořelé součástky vidíme i poškozený tištěný spoj.
Obrázek 9 Nahrazení vyhořelé součástky vč. nadstavení kontaktních plošek + výměna trafa.
Obrázek 10 Musíme dbát na důslednou kontrolu, např. vrácený plech se nesmí dotýkat plošek trafa!
Obrázek 11 Pohled na opravený displej maxi-dot
Obrázek 12 Přístrojová deska ve vozidle funguje úplně korektně.
Příklad číslo dvě. Zákazník si stěžoval, že podsvícení maxi-dotu funguje sporadicky. Opravu provedeme výměnou kritických součástek na podsvícení viz. fotoreportáž.
Obrázek 13 Pohled na přístrojovou desku, kdy momentálně vypadá plně funkční.
Obrázek 14 Vymontovaná palubní deska z vozidla.
Obrázek 15 Samostatná přístrojová deska.
Obrázek 16
Obrázek 17 Pohled na základovou desku, kde oproti předešlému příkladu nevidíme nic vyhořeného.
Obrázek 18 Samostatná část základové desky pro výměnu kritických součástek.
Obrázek 19 Odpájení kritických součástek.
Obrázek 20 Detailní pohled na integrovaný obvod a trafo.
Obrázek 21 Výměna provedena, vč. důsledného napájení.
Obrázek 22 Detailní pohled a kontrola pájení.
Obrázek 23 I v tomto případě dbáme na důslednou kontrolu (plech se nesmí dotýkat plošek trafa).
Obrázek 24 Přístrojová deska ve vozidle funguje korektně.
Škoda Superb2
U přístrojových desek ve vozidlech Škoda Superb2 se setkáváme také s problematikou podsvícení. Zde se závada projevuje vynechávání podsvícení určitých segmentů.
Obrázek 25
VW Touareg
Problematické přístrojové desky také nacházíme VW Touareg a Porsche Cayenne v platformě s barevným displejem. Oprava se provádí téměř stejně, jak je popsáno v příkladu s Audi A6. Problém se projevuje tím, že displej nemá podsvícení, příp. částečné, blikající nebo má přerušované podsvícení.
Obrázek 26